Plenoil gasolineras

¿Com és el parc automobilístic espanyol?

Espanya compta amb un dels parcs automobilístics més grans d’Europa, amb més de 29 milions de vehicles, però també registra un dels parcs més vells d’Europa amb una mitjana de 14 anys, enfront dels 6,7 anys de Luxemburg, el país amb el parc més jove, segons les últimes dades publicades per ANFAC, Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camionss. A més, el 70% dels vehicles espanyols que circulen per carreteres tenen més de deu anys. Això suposa un perill tant a nivell mediambiental com a nivell de seguretat per als conductors. En els últims 15 anys, la xarxa de vehicles a Espanya ha envellit progressivament. El 2007, la mitjana estava fixada en 8 anys, la qual cosa ha experimentat un augment de 6 anys. Aquest augment està relacionat amb la compra de vehicles d’ocasió, que ha experimentat un augment en els últims anys. L’any passat, es van vendre 2,3 cotxes usats per cada nou, i el 40% de les vendes eren de vehicles de més de 15 anys. La possibilitat de tenir un cotxe amb danys augmenta un 50% quan té entre 9 i 11 anys, segons ha confirmat Carfax, proveïdor internacional d’historial de vehicles per a la compravenda de cotxes.

Quina és la seva grandària?

En els últims anys, Espanya ocupava el cinquè lloc entre els parcs automobilístics més grans. No obstant això, aquest any ha estat desplaçada dels cinc primers llocs i ha estat substituïda per Polònia, que compta amb 30,13 milions d’unitats. Davant d’aquesta dada, Espanya registra 29,25 milions, la qual cosa significa un augment d’un milió de vehicles des de 2017. D’altra banda, Polònia ha registrat un augment més gran de 4 milions, tot i que la població del país polonès és menor en gairebé 10 milions de ciutadans. Les últimes dades revelen que Alemanya continua tenint el parc automobilístic més gran amb 52,72 milions, seguit pel Regne Unit amb 42,87 milions, França amb 45,72 milions i, finalment, Itàlia amb 45,2 milions. En les últimes posicions de la llista han quedat Islàndia, Luxemburg, Xipre, Letònia i Estònia.

Quina és la comunitat amb el parc més envellit?

Les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla lideren la llista dels cotxes més antics d’Espanya. Concretament, Ceuta té una mitjana de 16,3 anys i Melilla de 17,3 de mitjana. Això suposa un augment de tres punts per sobre de la mitjana. En aquesta llista, elaborada per Neutral in Motion, també hi ha comunitats com Extremadura, Galícia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Astúries i La Rioja.

Per què és urgent una renovació?

Els vehicles més antics perden un 64,7% d’eficiència, la qual cosa es tradueix en manca de seguretat a les carreteres espanyoles. Aquest tipus de vehicles no tenen etiqueta sostenible, la qual cosa els fa més contaminants. A més, no només té conseqüències mediambientals; l’any passat, el 42% de les morts a les carreteres van ser a causa de sortides de la via, una situació que els cotxes més nous i eficients podrien evitar, segons les últimes dades de RACE . Per això, des de Plenoil s’ha posat en marxa la iniciativa Transición Posible, que es basa en l’escolta i el diàleg de tots els actors necessaris per avançar cap a un model energètic sostenible i lluitar contra el canvi climàtic sense deixar ningú enrere. Amb aquesta iniciativa, Plenoil aposta per una renovació del parc automobilístic espanyol per reduir la petjada de carboni amb cotxes més eficients que tothom pugui permetre’s. Des de Carfax assenyalen que aquesta renovació és complicada a causa de l’absència d’incentius fiscals, pels “baixos ingressos dels ciutadans”, l’augment del preu dels cotxes i el desconei
ment relacionat amb els avantatges d’aquests vehicles en termes de seguretat.

 

 

Zona de baixes emissions

Des de la Direcció General de Trànsit (DGT) afirmen que els vehicles amb etiqueta han experimentat un augment del 71,7%, el que es tradueix en 162.071 unitats. D’altra banda, els vehicles ECO han augmentat un 40,11%, però només representen un 0,54% del total de la xarxa automobilística espanyola, i els vehicles amb etiqueta C han registrat un augment del 7,4% respecte al 2021. “Si volem assolir els exigents objectius establerts per la Unió Europea i el PNIEC de reducció d’emissions, és fonamental que, a més d’establir un pla ambiciós per impulsar l’electrificació, aquest vagi acompanyat de

mesures que d’una manera activa ajudin a progressar en el rejoveniment i renovació del parc”, recalca el director general de ANFAC, José López-Tafall.